2014. augusztus 20., szerda

Chong An Sunim az éneklésről

Még soha ilyen szépen, pontosan nem hallottam összefoglalni a spirituális éneklés élményének, tapasztalatának lényegét, amelyet az utóbbi időben, az Amritabhá-ban töltött időm óta én is kezdek megtapasztalni... 
Köszönöm, Sunim!

Won Kwang Sa 
Eredeti Fény Zen Templom
Chong An Sunim

Jóga hétvége 2014.08.15.
Beszéd-részlet


Kérdés:
Amiket fogunk énekelni, koreai énekeket, azoknak mi a célja? Miért kell koreaiul énekelni? Miért nem lehet magyarul, vagy szanszkritül? És hogy miért csináljuk ezt, és miért fontos?

Válasz:
„Nagyon jó kérdés. Ezek a kötelező zengedezések – amikor itt élsz a templomban, akkor ez az életmód része – ezeknek nagyon-nagyon sok feladata van. Az egyik, hogy ezt a zajt, amit mi itt hordozunk magunkban, azt egyszerűen kitakarítsa. Így: hogy kitakarítsa a zajt. .…Az éneklés letisztítja a tudatot és teret ad belül. Ez azért fontos, mert hogyha ez a belső tudati tér nem alakul ki, akkor tényleg a saját „műsorunkkal” foglalkozunk és azon a szűrőrendszeren keresztül látjuk a világot, amit mi énnek hívunk. És nem úgy látjuk se magunkat, se a másikat, se a világot, ahogy azok valójában vannak.
Tehát az éneklés tudattiszító, a saját törmelékedet eltakarítja, pozitív tartalmakat hoz be a tudatodba és a térbe is. … és amikor énekelsz, akkor egyfajta „szövetségi rendszert” építesz ki, buddhákkal, bódhiszattvákkal, magas szintű istenségekkel, és ez nagyon nem mindegy. Az, hogy a te tudatodban miféle rendszer van, és milyen lényekkel vállalsz közösséget… „Az ördög vigye” – ha ezt nagyon sokszor mondod, akkor ezzel a birodalommal vállalsz közösséget. Az oltár(kép)… egy kapu, és ezt az éneklés kinyitja. És a buddhák és bodhiszattvák világát és ezt a világot egybenyitja. Meghívja őket ide, és a mi tudatunkat egybeforrasztja az övékkel. Tehát a megfelelő szövetségi rendszer kiépítése tudatilag nagyon-nagyon fontos, mert amikor az élet úgy megzúz, és a saját karmádat nagykanállal, dózerral kapod vissza, akkor igazából ….. már csak az számít, hogy milyen döntést hozol. Tehát milyen döntést hozol válsághelyzetben. … mit csinálsz, milyen tudattal élsz…  Akkor bekapcsolnak ezek a regiszterek, megelevenednek ezek a frekvenciák, és ez a szövetségi rendszer akkor segít. Soha nem vagyunk egyedül. Csak az a kérdés, hogy kinyújtottad-e a kezedet. Ennyi.
Ez a mennyei kézfogás, ez ez. Ezért is énekeljük ezeket az énekeket olyan nyelven, amelyeken már több száz, esetleg ezer éve hangzanak el ezek a mantrák, magyarul iszonyatosan bejáratódtak ezek a frekvenciák, bejáratódtak ezek a megszólítási módok, és nem csak azért, mert ők ezt értik – ők mindent értenek –, tehát az nem nyelv-függő. Viszont az emberi szféra, az emberi világ szempontjából az nem mindegy, hogy mondjuk egy sziddham szanszkrit dhárani-ba – a Nagy Dhárani -, koreai kiejtéssel is, alsó hangon is úgy ezerhétszáz évet beletettek. És több tízmillió ember. Az az energia nem vész el, még csak nem is alakul át. Ha abba úgy becsatlakozol, az jóval nagyobb, mint Paks 1-2 úgy összevéve. És ezért van az, hogy az ember elkezd énekelni, és elkezdenek történni a dolgok belül is, és kívül is, és tényleg nem tudod, hogy mi és hogy miért. Csak azt érzed, hogy kezdenek legördülni a terhek, … kezd valami olyasmi megnyilatkozni belül, ami sokkal inkább te vagy, mint eddig bármi más, és eddig ezt nem tapasztaltad. Úgyhogy a mantrák nagyon fontosak és nagyon jók. …. Ennek van kulturális, nyelvi, energetikai, transzcendens, pszichológiai vonatkozása, mindegyikbe egy picikét beleharaptunk ezzel a válasszal, és még egy ilyen apróság, hab a tortán, hogy Szung Szán Szunim száz napig énekelte a nagy dháranit, és elérte a Megvilágosodást, nagy M-mel. Úgy, hogy szinte biztos, hogy nem tudta a jelentését. …”


A szövegben említett Nagy Dhárani-ról - Nílakantha Dhárani -, a Nagy Könyörületesség Mantráról bővebben: http://www.buddhapest.hu/2013/04/niakantha-dharani-nagy-konyoruletesseg.html

Ani Csöjing Drolma énekli a dhárani rövid formáját, ennek neve "Tizenegyarcú Avalókitésvara dhárani":









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése